Årsberetning for Horsens Skolebio 2025-2026
VI kan se tilbage på en sæson med mange gode og forskellige
filmoplevelser.
Både fredag, lørdag og mandag har vi vist
samme forestilling forskudt med det formål at kunne vise samme forestilling til
flere medlemmer. Det har givet travlhed ved indtjekning og "følgen på
plads".
VI har været ramt
af sygdom og andet fravær et par gange, så for en lille bestyrelse er det rart
at vi har kunnet trække på vores tidligere bestyrelsesmedlem Kirsten Lund, når
det har brændt på.
Mht. til rekruttering af frivillige har vi sæsonen igennem
efterlyst frivillige gennem vores frivilligplakat, som også denne sæson har
dannet baggrund på filmlærredet, når vi har budt velkommen og præsenteret den
enkelte film. Sidst på sæsonen fik vi en seriøs henvendelse fra en mor til et
skolebiomedlem, så vi håber og tror vi denne gang har fået fat i en frivillig
til næste sæson — vi håber det kan blive til flere.
Vores repertoire er som altid nøje udvalgt. Vi bestræber os
på at vise de populære og gode film, som mange har set i forvejen, men som helt
sikkert er en god filmoplevelse sammen med kammeraterne. Grusomme mig 4 og
Børnene fra Sølvgade er eksempler i den kategori. Derudover viser vi nogen helt
ukendte titler for vores medlemmer, som er af høj kvalitet, og som er film
netop en filmklub skal vise, selv om vi godt er klar over, at disse film ikke fylder
salene. Eksempler i denne kategori er Beetlejuice Beetlejuice og En rigtig
vinder. Oplevelsen til disse film har ofte været en "den var rigtig
god" oplevelse.
Vi har også denne sæson tilbudt maratonarrangementer for
både store og små. Vores dynemaraton for medlemmer i I.-2. klasse har været
godt besøgt med over 60 deltagere. Knap så godt er det gået med maraton for de
store fra 11år. VI har vist 2x2

film henvendt til drenge og
piger, men enten har filmene ikke helt ramt målgruppen, eller også er ideen med
at vise film for to grupper ikke god.
Fremover vil vi vise 2 film, som henvender sig til alle og
håbe at det giver flere end de 26 medlemmer vi havde til maraton på Black
Friday.
Minibio har i år været programsat tættere på de øvrige
visninger — 4 lørdage kl. 10. Det har fungeret godt med et stabilt medlemstal
på ca. 50 medlemmer.
Filmene for yngste gruppe (A: O.-3. kl.) og ældste gruppe
(B: fra 10-11 år) er vores største medlemsgruppe fordelt på fredag,
lørdag og mandag. Her har vi vist samme film forskudt alle 3 dage, hvilket især
fredag og mandag nogle gange har vist sig ikke at have været nødvendigt. Om
lørdagen, hvor der kommer flest medlemmer, har det til gengæld været godt med
samme forestilling forskudt. Megascope har også været tilfreds, da det giver
mindre pres på kiosken.
Vi har i samarbejde med DaBuf, Salaam filmfestival og
Megascope været vært for det 4. og sidste filmarrangement henvendt til de
boligsociale områder i Horsens. Det foregik d. 23. februar, hvor 120 børn og
voksne så Robotbror. Et godt arrangement med fint oplæg og begejstrede børn og
voksne, som nød en gratis forestilling med tilhørende sodavand og popcorn
takket være fondsmidler. 6. december viste vi en

ekstraforestilling med Pedersen
og Findus for samme målgruppe.VI er positive for en gentagelse, hvis der kommer
fondsmidler til et lignende arrangement.
Vi har ikke deltaget i filmfestival i Berlin i år. Ejheller
filmgennemsyn. Vi afsøger stadig muligheden for at deltage i tilsvarende
festivaler, evt. Børnefilmfestivalen i Kristiansand , som har nordiske
børnefilm på programmet. Det er vigtigt som forening at få inspiration fra
flere steder, lige som det er vigtigt for vores bestyrelse at få fælles
relevante filmoplevelser.
I april deltog vi i det årlige Landsseminar
i Svendborg, som gav udvekslinger de enkelte klubber imellem, inspirerende med
mange ideer at bygge videre på i vores klub — og så selvfølgelig med flere
børnefilm på programmet.
VI søgte inden sæsonstart 2025 Kultur-og Oplevelsespuljen
om et tilskud på 70.000 kr. til filmvisninger, hvilket blev imødekommet. VI er
rigtig glade for at Horsens Kommune begrundede deres bevilling med at
"Horsens Skolebio tilbyder et stærkt og veldrevet kulturelt fritidstilbud,
der styrker børn og unges fællesskab gennem fælles filmoplevelser."
Tak til bestyrelsen for det store arbejde
med fremstilling af program og hjemmeside, arbejdet med Horsens Skolebios
budget og regnskab, kontakt til forældre og arbejdet på de enkelte
filmforevisningsdage.
Tak til vores revisor for revidering af regnskabet.
02062026

Formand